اولین نشست تخصصی تولید پنبه زیست سازگار

همایش تولید پنبه زیست سازگار با حضور مسئولین استانی، شهرستانی و جمعی از تولید کنندگان پنبه در تالار خیام دانشگاه آزاد شهرستان نیشابور با هدف آموزش روش های مبارزه بیولوژیک با آفات با همت کانون بسیج مهندسین و انجمن کنترل بیولوژیک برگزار شد. به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی نیشابور، علی مبارکی معاون سازمان ومدیر جهادکشاورزی در این همایش ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه محصول پنبه گفت: شهرستان میان جلگه که به تازگی از نیشابور مستقل شده ،از جایگاه خوبی در تولید این محصول استراتژیک برخوردار است.
وی در ادامه بیان داشت:سطح زیر کشت پنبه در میان جلگه ونیشابور ۵هزارو ۲۰۰هکتار است که ۴هزار و۱۰۰هکتار آن ارقام پنبه اصلاح شده و۹۰۰هکتار آن ارقام بومی می باشد.

افزایش مسمومیت شیمیایی

آقای مهندس همت آبادی مدیر انجمن کنترل بیولوژیک کشور و مسئول کانون بسیج مهندسین شهرستان نیشابور:

بر اساس گزارشات سازمان های جهانی، سالانه به طور متوسط از یک هزار نوع افت کش شیمیایی بیش از یک میلیون تن ماده ی موثره در بخش های کشاورزی، بهداشت و صنعت استفاده می شود. بر اساس گزارش سازمان جهانی کار، میزان وقوع مسمومیت ناشی از مصرف آفتکش در کشورهای در حال توسعه مثل ایران 13 برابر کشورهای توسعه یافته می باشد. بر اساس گزارش این سازمان حدود 85 درصد سموم فوق در کشورهای در حال توسعه مصرف می شود، که شیوع بیماری هایی از قبیل سرطان و بیماری های گوارشی نتیجه مصرف این سموم هستند. بر اساس آمار و اطلاعات در کشور چین سالیانه 175000 نفر در نتیجه مسمومیت با آفتکش ها جان خود را از دست می دهند. مصرف متوسط سالیانه آفتکش در کشور ما حدود 27000 تن و با احتساب کل اراضی مزروعی 18.5 میلیون هکتار، سرانه مصرف آفتکش به ازای هر کیلومترمربع اراضی 146 گرم می باشد که در مقایسه سرانه اروپا 70 کیلوگرم و آمریکا 80 کیلوگرم رقم قابل توجهی است.

مقاومت به آفتکش

مهندس اصغری مدیریت حفظ نباتات استان خراسان رضوی:

در اثر مصرف بی رویه ی سموم شیمیایی تا کنون 600 گونه حشره افت و کنه و 150 گونه از عوامل بیماریزا و 50 گونه علف هرز نسبت به سموم مقاوم شده اند.

حدود 75 درصد آفات در کالیفرنیا حداقل به یکی از سموم حشره کش مقاوم شده است.

تا کنون 17 گونه حشره آفت به سموم شیمیایی مقاون شده اند.

در اثر استفاده از سموم شیمیایی آفات ثانویه که توسط دشمنان طبیعی در منطقه کنترل می شدند در نتیجه مصرف سموم شیمیایی، دشمنان طبیعی از بین می روند و آفت ثانویه به یک آفت مطرح در منطقه تبدیل می شود. برخی از گونه های کنه های نباتی، شپشک ها و مینوز ها از این دسته می باشند.

استفاده مداوم از سموم شیمیایی باعث از بین رفتن حشرات گرده افشان و بندپایان خاکزی می شود. مواد شیمیایی قابل استفاده در خاک اجتماعات میکروبی، قارچی، نماتد های مفید خاک و بی مهرگان خاک را تحت تاثیر قرار داده و آن ها را از بین می برد.

مهندس احمد گل محمدی مسئول سازمان بسیج جامع ی کشاورزی استان خراسان رضوی در این نشست تخصصی بیان نمودند: ترویج روشهای غیر شیمیایی کنترل آفات در سطح مزارع و باغات در دستور کار کارشناسان قرار گرفته و شهرستان نیشابور با بیش از ۵۰ نفر کارشناس طرح در این مهم پیشتاز می باشد.

همچنین بیان کردند: استفاده ی بیش از حد از سموم و مواد شیمیایی تهدید جدی برای امنیت غذایی جامعه محسوب می شود. همچنین توصیه نمودند کنترل بیولوژیک آفات روش جایگزین مطلوب و به عنوان محور در مدیریت تلفیقی آفات بایستی مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان این نشست تخصصی از فعالان حوزه کنترل بیولوژیک در شهرستان نیشابور تقدیر بعمل آمد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید